Hvidovre blev dansk mester for tredje gang.
Golden set og match til Hvidovre
Greve kunne som ventet ikke stille noget op mod Hvidovres verdensklasse mixed double, da DM-finalen skulle afg鴕es i et s鎡 i den blandede r鎘ke
Det blev som sp錯t p?forh錸d den berygtede golden mixed double, der skulle afg鴕e den f鴕ste finale i Badmintonligaens historie. De f鴕ste seks kampe i aftenens finale i Badmintonligaen forl鴅 nemlig helt som planlagt. Overraskelsen l?dog og lurede i den fyldte KB hal p?Frederiksberg.
Jesper Larsen, der fra n鎠te s鎠on spiller i Gentofte, m鴇te sammen med Jens Eriksen Greves Mathias Boe og Lars Paaske.
P?papiret en kamp, som de to topspillere fra Greve burde vinde uden problemer. Men med KB hallen som scene, var situationen imidlertid anderledes. Eriksen og Larsen, der tidligere har spillet sammen internationalt, vandt f鴕ste s鎡 15-12. Et f鴕ste s鎡, hvor Mathias Boe og Jens Eriksen flere gange havde deres kontroverser. Op til flere gange stod Jens Eriksen med l鴉tet pegefinger og fors鴊te at overd鴙e de 1700 tilskuere, mens han betvivlede dommerens kendelser. Men trods den oppiskede stemning var Hvidovre-parret i stand til at holde hovedet koldt. I andet s鎡 var rollerne byttet om, og Boe og Paaske spillede med stor sikkerhed og vandt med de klare cifre 15-1. P?det tidspunkt troede de fleste, at l鴅et var k鴕t for veteranerne fra Vestegnen. Men efter at have v鎟et bagud gennem store dele af af tredje s鎡, fik Larsen og Eriksen tilk鎚pet sig en matchbold ved stillingen 14-13. Chancen for sensation smed de dog v鎘, og Greve fik tilk鎚pet sig ombolde. Gyseren fortsatte, og serven k鴕te frem og tilbage. I den sidste ende beviste forh錸dsfavoritterne fra Greve, hvorfor de begge to er med i verdenseliten. De vandt 17-15 og br鴇 ud i jubel sammen med halvdelen af de 1700 tilskuere, der havde trodset fodboldlandskamp og snevejr og fundet vej til Peter Bangsvej.
Mere drama end n鴇vendigt
Efterf鴏gende var Lars Paaske klar over, at ham og makkeren m錽ke havde skabt mere drama end, hvad tilskuerne havde krav p?
- Det var godt nok lige ved at g?galt, erkendte Lars Paaske, der mente at en af 錼sagerne til, at det trak ud var, at Boe ikke var helt p?toppen.
- Han f鴏te sig lidt utilpas i tredje s鎡, men han holder sig alligevel inde i kampen. At de s?k鴕er godt, er en anden sag, men vi gjorde vores pligt og vandt, fortalte Lars Paaske.
Jens Eriksen var tr鎡 af ikke at have kunnet afg鴕e matchen.
- Det irriterer mig lidt, men s錮an er det, n錼 mig og Jesper ikke tr鎛er sammen, sagde Eriksen, der slet ikke tr鎛er i Hvidovre, men udelukkende kommer og spiller holdkampene.
Let sejr over Leth
Begge herresingler forl鴅 uden drama. Kenneth Jonassen gav ikke Anders Boesen mange chancer i 1. herresingle. Det samme var tilf鎙det i 2. herresingle. Her m鴇te den nyk錼ede vinder af Austrian Open Joachim Persson den t錼nh鴍e Jens-Kristian Leth fra Greve. 22-錼ige Persson vandt sikkert over Leth.
Greves stjernespiller Pi Hongyan havde heller ingen problemer mod engl鎛deren Tracy Hallam. Kineseren vandt i en hurtig kamp med et h鴍t tempo med cifrene 11-3, 11-4.
Greves damedouble med Maiken Vange og Mie Schj鴗t var til geng鎙d chancel鴖e mod Mette Schjoldager og Britta Andersen. De to Hvidovre-spilleres internationale niveau skinnede klart igennem.
F鴕ste gang Nathan Robertson og Gail Emms var i aktion vandt de stort over Michael Lamp og Pernille Levinsky i en kamp uden sp鎛ding.
Engelsk afg鴕else
Anden gang de to engl鎛dere skulle p?banen hed modstanderne Lars Paaske og Maiken Vange. Det var en topt鎛dt Lars Paaske, som gik p?banen. I starten af s鎡tet fik han dog ogs?presset Nathan Robertson godt og grundigt, men engl鎛deren der oftest er l鎛ge om at komme i gang, skruede turboen p? Alligevel hang Greve-parret godt p?det engelske lokomotiv. Der blev k鎚pet om hver eneste bold, men Hvidovre vandt til sidst 15-10.
Joachim Persson vandt den single, som han var forudset til og banede dermed vejen for det gyldne s鎡.
Jonassen stolt trods alt
Sejren betyder meget for den afg錯nde Hvidovre-tr鎛er Jesper Larsen.
- Det er en fantastisk afslutning p?min tid i Hvidovre, da vi kom til mix抏n vidste jeg, den var hjemme, fortalte en glad Jesper Larsen.
Omvendt var Greves stjernespiller Kenneth Jonassen enormt skuffet.
- Det gik ikke, som jeg havde forventet, men mere som jeg havde frygtet, sagde Jonassen. Det var is鎟 den gyldne mixed double, der p?forh錸d havde skr鎚t den h鴍e verdensklassespiller.
- Vi synes jo ikke s?godt om ideen. Det skal ikke v鎟e nogen hemmelighed. Alts?Hvidovre har jo to af verdens allerbedste mixed doubler. Men jeg vil dog gerne have lov til at fremh鎣e Maiken Vange. Hun spiller sin sidste kamp for Greve i dag og leverer stjernespil. Desv鎟re s?var Lars ikke helt oppe i det gear, han kan v鎟e i, konstaterede en 鎟gerlig Kenneth Jonassen.
Den spillende tr鎛er fra Greve var dog alligevel stolt af sit holds indsats over hele turneringen.
- Vi vandt grundspillet, og det beviser en del, sagde Jonassen, der sammen med sit hold endnu en gang vil g?efter guldet i n鎠te s鎠on.
Sejren var en af mange for Hvidovres nyk錼ede All England-mester Jens Eriksen.
- Det er altid dejligt at vinde, men det er jo ikke et All England, fortalte Eriksen, der alligevel f鴏er en vis gl鎑e ved at vinde med et hold.
Sejren var Hvidovres tredje sejr ved hold-DM.
Otzen - 1/3-06